Gadki z Chatki

Gadki z Chatki nr 57
czerwiec 2005
Konkurs

Folkowy Fonogram Roku 2004

Tym razem w szranki konkursu na Folkowy Fonogram Roku 2004 - organizowany w ramach "Nowej Tradycji" 2005 - stanê³o niezbyt wiele p³yt, bo zaledwie 12 (rok temu kr¹¿ków by³o 24, dwa lata temu - 15).

Tegoroczne jury (z³o¿one wy³¹cznie z dziennikarzy) postawi³o na trzy p³yty. Pierwsza nagroda przypad³a w udziale grupie Osjan za wydawnictwo "Ksiêga liœci". Kolejne dwa kr¹¿ki - "Junctions" Sarakiny i "Raga Praga" Yerby Mater - dosta³y równ¹ iloœæ punktów, w zwi¹zku z czym ex aequo otrzyma³y drug¹ nagrodê.

Nie s¹ to wszystkie wydawnictwa, jakie w 2004 roku pojawi³y siê na folkowym rynku. Niespe³na dwa razy wiêcej "zawodników" znalaz³o siê w konkursie "Wirtualnych Gêœli" 2005 - akcji po raz drugi urz¹dzanej przy okazji konkursu "Nowej Tradycji", a maj¹cej wy³oniæ najlepsz¹ zdaniem internautów p³ytê roku 2004. Jak siê okaza³o - g³osy w obu konkursach roz³o¿y³y siê zgo³a inaczej. "Wirtualne Gêœle" powêdrowa³y do Zespo³u Muzyki Celtyckiej Beltaine za p³ytê "Rockhill", a na kolejnych miejscach znalaz³a siê Orkiestra œw. Miko³aja z "O mi³oœci przy grabieniu siana" i Kapela ze Wsi Warszawa z "Uprooting".




Folkowa P³yta Roku 2004

Osjan "Ksiêga liœci"

Wydawnictwo "Ferment" (wyj¹tkowe przedsiêwziêcie na muzycznym rynku) w numerze 1/2005 przedstawia grupê Osjan. Rzecz wrêcz kolekcjonerska, imponuj¹ca i jeœli chodzi o zawartoœæ - bezkonkurencyjna. Werdykt jury konkursu na Folkowy Fonogram Roku 2004 chyba nikogo nie zaskoczy³ - I nagroda. Wydanie "Fermentu" gabarytowo przypomina longplay, wewn¹trz którego nie ma p³yty winylowej, lecz dwa kompakty w skromnych tekturkach oraz sporo materia³ów historycznych. Dyskografia, ludzie, wywiady, zdjêcia oraz muzyka. Pierwsza z p³yt to "Ksiêga liœci" (2004). Cztery utwory nagrane w sk³adzie z Ostaszewskim, Waglewskim, Kurtisem, Nowakowskim plus oklaski, razem ponad 54 minuty. Chocia¿ Osjan dosta³ "Fonogram" w³aœnie za ni¹, warto wspomnieæ te¿ o drugim kr¹¿ku (wszak wydawnictwo to jest ca³oœci¹). "Drzewo Osjan". Ktoœ powie - kompilacja. Niech mówi. Czêœæ pierwsz¹ stanowi koncert Osjana z 1980 roku, w sk³adzie z Ostaszewskim, Waglewskim, Wolskim, Kurtisem i Nowakowskim. Czêœæ druga to trzy z wielu ga³êzi drzewa Osjan. Fragment utworu Rados³awa Nowakowskiego - solo, kompozycja Drum Freaks oraz dwa nagrania Voo Voo. W sumie niespe³na 66 minut obcowania z legend¹. Muzyki nie sposób opisaæ, trzeba jej pos³uchaæ. To jest prostota (nie myliæ z prostactwem). Ka¿dy ma swojego Osjana. Niektórzy s³uchaj¹ go rzadko, inni obcuj¹ z nim dniami i nocami. W duszach wszystkich, do których trafia ten przekaz, zostaje w nich ju¿ na zawsze.


Osjan - Ksiêga liœci

II miejsce

Sarakina – Reflections

Sarakina "Junctions"

Drug¹ nagrodê podzielono pomiêdzy dwie grupy - Sarakinê oraz Yerbê Mater. Album Sarakiny zatytu³owany "Junctions" to druga p³yta w dorobku grupy. Zawiera dwanaœcie kompozycji, g³ównie autorstwa lidera Jacka Grekowa (akordeon, kawa³, dudy). Muzyka Grekowa oscyluje miêdzy akademickim jazzem, brzmieniem nieco kameralnym, a krn¹brnym i skocznym miejscami ba³kañskim tañcem. Obecnym raczej w piêtach, ani¿eli w p³aszczyŸnie pierwszoplanowej. Inspiracje folklorem s¹ punktem wyjœcia, sugesti¹ do tworzenia autorskiej muzyki, która w wykonaniu Sarakiny z pewnoœci¹ ma swoich zwolenników. Obok lidera w sk³ad grupy wchodzi klarnecista Jan Mlejnek (graj¹cy tak¿e na tamburze; obecny przy powstaniu poprzedniej p³yty) oraz nowa postaæ - kontrabasista Karol Sypytkowski. Goœcinnie w nagraniach wziêli udzia³ perkusjonista Wojciech Bronakowski i wokalista Maciej Nerkowski. Utwory z wokalist¹ œpiewaj¹cym emisyjnie s¹ (œwie¿¹) pere³k¹ na folkowym gruncie utartym przez bia³e g³osy, g³ównie dziewczêce. Szkoda, ¿e jest ich tak ma³o. Druga p³yta Sarakiny to spora dawka dok³adnie zagranej, z dba³oœci¹ o najdrobniejszy detal, muzyki. Brakuje jednak na niej jakiegoœ wariactwa, przaœnoœci, diab³a z rogami… Bardzo grzeczna i mi³a muzyka.




III miejsce

Yerba Mater "Raga Praga"

Kr¹¿ek warszawskiej grupy Yerba Mater "Raga Praga" to spora dawka g³ównie instrumentalnej muzyki inspirowanej Orientem. Na p³ycie znajduje siê jedenaœcie w³asnych kompozycji zespo³u. Pocz¹wszy od krótkiego intro, poprzez kilka magicznych melodyjek, zagranych na fantastycznych brzmieniowo instrumentach, Yerba Mater wprowadza s³uchacza w œwiat przedziwnej brzmieniowej fuzji. Muzycy, za pomoc¹ takich instrumentów jak oud, sarangi, tabla, bendir, didjeridu, baglama, saz, tambur, tampura, lira korbowa, suka bi³gorajska, ney, kawa³, duduk oraz ró¿ne modyfikacje œpiewu gard³owego, prezentuj¹ kocio³ muzyki, w którym miesza siê wszystko ze wszystkim. W efekcie powstaje muzyka b¹dŸ co b¹dŸ oryginalna, transowa, bajeczna, aczkolwiek bardzo m³oda. Utwory mocno improwizowane, czêsto na riffach, czasem nieco po³amane rytmicznie (jak to w Oriencie bywa) wzbogaca artykulacyjnie silnie obecna wiolonczela. Mo¿na odnieœæ wra¿enie, ¿e ów instrument prowadzi ten muzyczny parowóz. P³ytê koñczy remix Dj Praczasa… Myœlê, ¿e kolejna p³yta grupy bêdzie naprawdê niez³a…


Yerba Mater-Raga Praga




Inne fonogramy bior¹ce udzia³ w konkursie:



Robert Kanaan i Riabina - Bia³e go³êbie Robert Kanaan i Riabina "Bia³e go³êbie"


Orkiestra œw. Miko³aja "O mi³oœci przy grabieniu siana"


Orkiestra œw.Miko³aja - O mi³oœci przy grabieniu siana
Beltaine - Rockhill Beltaine "Rockhill"


Dikanda "Usztijo"




Dikanda - Usztijo
Blues Flowers - Spoko wodza Blues Flowers "Spoko wodza"


Kapela Drewutnia "Hej, wiœta"


Czerwie - Padlina
Rozmiar: 14247 bajtów Czerwie "Padlina"


Kroke "Quartet - Live at Home"


Kroke - Quartet Live at Home
Antek Kania oraz polskie instrumenta jako Syrbacy Antek Kania oraz polskie instrumenta jako Syrbacy