Gadki z Chatki

Gadki z Chatki nr 37
czerwiec 2001
Wydarzenie

Folkowy Fonogram Roku 2001

Folkowy Fonogram Roku został po raz pierwszy przyznany na organizowanych przez Orkiestrę św. „Mikołaja Mikołajkach” Folkowych w Lublinie w 1998 roku, podczas konkursu na najlepsze folkowe wydawnictwo. W tym roku „za porozumieniem stron” konkurs ten wpisany został w program Festiwalu Folkowego Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. W czasie poprzednich trzech edycji wśród finalistów znaleźli się Muzykanci, OTP „Gardzienice”, Julia Doszna, Golec uOrkiestra, Się Gra, Orkiestra św. Mikołaja.

Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono czternaście fonogramów, z których trzy zostały wyróżnione. Tytuł Folkowego Fonogramu Roku 2001 przyznano płycie Kapeli Brodów „Pieśni i melodie na rozmaite święta”, drugie miejsce przypadło w udziale płycie Sarakiny „Sarakina”, a trzecie Kapeli ze Wsi Warszawa „Wiosna Ludu”.




Folkowa Płyta Roku 2001

Kapela Brodów – „Pieśni i melodie na rozmaite święta”, CD 2001 (Wyd. Firma Raz Dwa)

Kapela Brodów inspiruje się muzyką centralnej Polski – Mazowsza, Radomskiego, Łęczyckiego, Kujaw. Płyta zawiera utwory z rocznego cyklu liturgicznego. Są na niej pieśni na Adwent, Wielki Post, Wielkanoc, do Matki Boskiej, a także kolędy życzące oraz kilka melodii instrumentalnych – w większości weselnych.


Kapela Brodów – Pieśni i melodie na rozmaite święta

II miejsce

Sarakina – Sarakina

Sarakina – „Sarakina”, CD 2001 (Wyd. Sarakina)

Płyta „Sarakina – Grekow. Mlejnek. Mlejnek” jest pierwszą wspólną produkcją zespołu „Sarakina”. Utwory znajdujące się na płycie są kompozycjami i aranżacjami melodii i motywów muzycznych pochodzących z Bułgarii i Macedonii. Oryginalny skład instrumentów, profesjonalne przygotowanie muzyków, jak i znakomity materiał muzyczny sprawiają, że płyta niesie ze sobą ogromny ładunek emocjonalny. Utwory zainspirowane dynamicznymi, porywającymi tańcami bałkańskimi, poprzeplatane są nostalgicznymi pieśniami kontrastującymi nastrojem i tempem, nawiązującymi do archaicznych śpiewów. Płyta „Sarakina” to muzyka z pogranicza folku, jazzu, muzyki poważnej i sakralnej.




III miejsce

Kapela ze Wsi Warszawa – „Wiosna ludu”, CD + MC 2001 (Wyd. Orange World)

Kapela ze Wsi Warszawa łączy szacunek do tradycji z poszukiwaniem nowych rozwiązań. Jej niepowtarzalne brzmienie jest zasługą wykorzystania charakterystycznego śpiewu na tzw. białe głosy i archaicznych instrumentów ludowych, ale także pełnego radości i energii wykonania utworów odkrywających dawno zapomniane lub niedostrzegane elementy transu w polskiej muzyce ludowej. Nowa płyta zespołu pełna jest wręcz rockowej energii i czadu. Dodatkowo na płycie znalazły się dwie zremiksowane wersje utworów – minimal i trance.


Kapela ze Wsi Warszawa – Wiosna ludu




Inne fonogramy biorące udział w konkursie:



Goście z Nizin – „Gościniec”, CD 2001 (Wyd. Natoliński Ośrodek Kultury i Radio Białystok)

Nagrane utwory są opracowanymi i zaaranżowanymi przez zespół ludowymi tańcami i pieśniami z Polski oraz wschodniej Słowiańszczyzny. Płyta „Gościniec” zawiera pieśni a capella, utwory instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne. Inspiracją dla naszych aranżacji były ludowe maniery wykonawcze, które staraliśmy się wykorzystać w twórczy sposób.




Janusz Sikorski – „Kołysanie”, CD 2001 (Wyd. MTJ-Z Dziada Pradziada)

Historyczne nagrania jednego z najznamienitszych bluesowych szantymenów, jakich przyniosła morska fala. Zarejestrowane podczas kolejnego z rejsów, oddają w pełni chropawą i nieokiełznaną naturę Janusza Sikorskiego. Przenoszą nas w świat, gdzie samotność jest codziennością, towarzyszką życia, z którą chce się spędzić więcej czasu niż wśród ludzi, na lądzie. Książeczka zawiera wszystkie teksty utworów oraz unikatowe zdjęcia nieżyjacego już artysty, a także teksty o nim pióra Marzeny Duchnowicz i Witolda Tomaszewskiego.




Karpaty Magiczne – „Ethonocore 2 : nytu”, CD 2000 (Wyd. Drunken Fish Records)

Wszystkie utwory na płycie są oryginalnymi kompozycjami Anny Nacher i Marka Styczyńskiego oraz w jednym przypadku Anny Nacher i Wadady. W kompozycjach użyto wiele instrumentów etnicznych jak fujara pasterska, piszczała pasterska, azjatyckie i afrykańskie bębny, didjeridu i czuryngi, sitar, cymbały chińskie, miniharmonium i inne. Charakterystyczne dla wydawnictwa jest użycie unikalnych nagrań terenowych z Indii i Nepalu pochodzących z własnych rejestracji Anny Nacher i Marka Styczyńskiego. Całość podporządkowana jest szukaniu dawnego, autentycznego brzmienia Karpat i technik głosowych charakterystycznych dla tego obszaru lub obszarów, które podobne techniki zachowały do dnia dzisiejszego.




Orkiestra św. Mikołaja – „Z dawna dawnego”, CD+MC 2000 (Wyd. Nicolaus)

Przedstawiamy płytę, która stanowi owoc kilkuletniej pracy i zgłębiania przez nas polskiej muzyki ludowej. W dobór utworów, które nagraliśmy, włożyliśmy całą naszą wiedzę i doświadczenie w zbieraniu folkloru. Na płycie znajduje się różnorodny, starannie dobrany materiał muzyczny odzwierciedlający szeroką gamę muzycznych i folklorystycznych zainteresowań wykonawców. Różnorodność wątków tematycznych i melodycznych staraliśmy się pogodzić z aranżacjami, które naszym zdaniem scalają krążek i zamieniają muzykę na nim nagraną w tytułową rzekę płynącą „Z dawna dawnego”.




Przylądek Starej Pieśni – „Święto Nocy”, CD 2001 (Wyd. MTJ-Z Dziada Pradziada)

Płyta „Święto Nocy” jest materiałem stworzonym na osnowie tradycyjnej muzyki ludowej kilku regionów Europy. Przede wszystkim jest ona wynikiem fascynacji zespołu bogatymi tradycjami i kulturą muzyczną Bretanii, ale również Irlandii oraz ziem słowiańskich (m.in. utwór „Obertas”). Nagrania reprezentują szeroko rozumiany gatunek „folk-rock-funky”. Opracowane są w całości przez „Przylądek Starej Pieśni” na dynamiczne, folkowe utwory taneczne, choć nie brak jest w nich „połamanych” rytmów, nawiązań do innych gatunków muzycznych oraz nieoczekiwanych zmian klimatu.




Rzepczyno Folk Band – „Nie filozuj”, CD+MC 2001 (Wyd. Koch International Polska)

Płyta „Nie filozuj” jest zbiorem utworów z czterech lat działalności zespołu. Płyta ma charakter wesoły, skoczny, przeznaczona jest głównie do zabawy (tak jak i zespół). Płyta nie wyszła nam tak, jak planowaliśmy – chcieliśmy, aby była mocniejsza – i tak jesteśmy zadowoleni z debiutu, a recenzje płyt i kaset są bardzo dobre.




Sławek Wierzcholski – „Przejściowy stan”, CD 2001 (Wyd. Polskie Radio)

Na płycie „Przejściowy stan” znalazły się utwory o charakterze folkowo-bluesowym. W nagraniach udział wzięło 30 muzyków z siedmiu różnych krajów. Wykorzystano wyłącznie instrumenty akustyczne.




Stara Lipa – „Vivum”, CD + MC 2001 (Wyd. Orange World)

Główną część repertuaru płyty „Vivum” stanowią tradycyjne tematy z różnych stron Polski i Europy, opracowane i zaaranżowane przez zespół. Niektóre utwory są autorskimi kompozycjami zespołu, inspirowanymi w równym stopniu muzyką dawną i ludową, co współczesną. Wpływ nowoczesnych stylów muzycznych (jazz, rock) widać także w sposobie aranżacji tematów tradycyjnych oraz w warstwie instrumentalnej.




Tam Tam Project – P. Jackson Wolski i T. Wojnowicz, CD 2001 (Wyd. Agencja KRAB)

Tam Tam Project to zespół, który narodził się z myśli połączenia nurtów muzycznych – szeroko pojętego jazzu z muzyką etniczną z całego świata. Czerpie inspiracje z kultury afrykańskiej, arabskiej, cygańskiej, bałkańskiej, latynoskiej i polskiej. Zarówno w sferze fonicznej, jak i wizualnej. Nagrania – bardzo fajne.




Turnioki – „Bycek”, CD 2001 (Wyd. Tercet)

Nagrania znajdujące się na płycie to utwory inspirowane muzyką góralską. Można określić je jako połączenie góralskiego grania i śpiewania z takimi gatunkami jak pop, rock, jazz, funky czy też muzyka poważna. Część nagrań to kompozycje własne (tekst, muzyka, aranżacje), część zaś to góralskie pieśnicki zaaranżowane we współczesnym stylu na instrumentarium zespołu.




„Warszawski Chór Międzyuczelniany i Trebunie-Tutki”, CD 2001 (Wyd. Fundacja Promocji Twórczości Amatorskiej Cantica)

Płyta zawiera utwory pochodzące z repertuaru podhalańskiego zespołu Trebunie-Tutki, opracowane przez Janusza Dąbrowskiego na wielogłosowy chór. Nagrania dokonano w listopadzie 1999 roku podczas uroczystego koncertu z okazji 35-lecia istnienia Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego. Wtedy to właśnie Chór i Zespół wystąpili wspólnie po raz pierwszy. Płyta stanowi zbiór utworów utrzymanych w duchu kultury Podhala i niosących ze sobą uniwersalne treści. Jest ciekawym połączeniem brzmienia instrumentów ludowych, jazzowych, śpiewu „ludzi Tatr” i chóru.