Gadki z Chatki

Gadki z Chatki nr 68
kwiecień 2007
Konkurs - Folkowy Fonogram Roku 2006

Konkurs na Folkowy Fonogram Roku 2006

Do tegorocznego konkursu na Folkowy Fonogram Roku zakwalifikowano 10 płyt zgłoszonych przez zespoły lub wydawców. Jury w składzie:
Jacek Hawryluk, Dziennikarz, Polskie Radio
Tomasz Janas, Dziennikarz, Czas Kultury
Agnieszka Kościuk, Dziennikarz, Gadki z Chatki
Marcin Kydryński, Dziennikarz, Polskie Radio 3
Jan Pospieszalski, Dziennikarz, TVP
Wojciech Ossowski, Dziennikarz, Polskie Radio
Anna Szewczuk-Czech, Dziennikarz, Polskie Radio - RCKL
Witt Wilczyński v. Ziutek, Dziennikarz niezależny, Portal Independent.pl
Justyna Ziółkowska, Dziennikarz, Telewizja Polonia
wybrało trzy najciekawsze wydawnictwa. Werdykt jury ogłosiła 25 marca Małgorzata Jędruch w programie radiowym "Kiermasz pod kogutkiem".

Przedmiotem oceny jurorów był ogólny poziom artystyczny zaprezentowanej na fonogramie muzyki. Inne elementy w ocenie to: dobór i oryginalność repertuaru, jakość techniczna nagrań oraz pomysł, poziom merytoryczny i edytorski okładki fonogramu. Termin "folkowy" pragniemy rozumieć jak najszerzej, pozostając jednak na stanowisku, że muzyka tak określana powinna zawierać odniesienia do folkloru oraz stanowić jego twórczą interpretację (regulamin konkursu).



Lautari, Azaran LAUTARI AZARAN
wyd. Pracownia Artystyczna Samograj, Multikulti Projekt/Fripp / Październik 2006
Najnowsza płyta Lautari powstała z inspiracji ormiańskim mitem "Azaran - Ptak Tysiąca Treli". Muzyka nagrana przez Macieja Filipczuka (skrzypce), Zbigniewa Łowżyła (fortepian), Michała Żaka (flety, klarnet, szałamaje) i Roberta Siwaka (instrumenty perkusyjne) wpisuje się w nurt etno-jazz Składają się na nią autorskie kompozycje oraz współczesne opracowania tradycyjnych tematów z Armenii, Grecji, Bułgarii, Serbii. Na krążku słychać orientalne melizmaty, subtelność muzyki bizantyjskiej, rytmy Bałkanów i słowiańską żywiołowość. Mieszają się tu zarówno wpływy różnych krain, jak i systemy i etosy muzyczne - muzyka tradycyjna, obrzędowa, taneczna, klasyczna i sakralna. Lautari wyrusza w mityczną podróż, przywołuje historię odwiecznego poszukiwania wolności, szczęścia i piękna.

Orkiestra św.Mikołaja, Huculskie Muzyki ORKIESTRA ŚW. MIKOŁAJA I CZEREMOSZ - KAPELA ROMANA KUMŁYKA HUCULSKIE MUZYKI
wyd. Agencja Artystyczna Nicolaus / Kwiecień 2006
Rejestracja koncertu, który odbył się w kwietniu 2005 r. w sali widowiskowej ACK UMCS, muzycznego projektu realizowanego przez oba zespoły. Jego celem jest przede wszystkim wzajemna wymiana doświadczeń muzycznych, a efektem wspólny program koncertowy oparty na folklorze muzycznym Wschodnich Karpat. Na program składa się kilkanaście utworów z różnych stron Huculszczyzny - z okolic Werchowyny, Sokołowa, Szepotu, Zamogórowa, Kosmacza. Są wśród nich pełne mistyki i dostojeństwa pieśni obrzędowe - weselne ładkanie, kolędy, a także starodawne śpiewanki i hucułki, "trisunka" oraz huculski zbójnicki, czyli arkan. Warstwa muzyczna to orkiestrowe wariacje na temat muzyki huculskiej wspomagane przez huculskich muzyków ze szczególnym uwzględnieniem solowych partii na przeróżnych fujarkach (dwojnica, telenka, sopiłki) i skrzypcach Romana Kumłyka.

Village Kollektiv, Motion Roots Experimental 2006VILLAGE KOLLEKTIV MOTION ROOTS EXPERIMENTAL 2006
wyd. OpenSources, Rocker Publishing / Lipiec 2006
Muzyka generowana przez Village Kollektiv to pierwsza w Polsce fuzja elektronicznych dźwięków z "żywym" brzmieniem oryginalnych instrumentów i śpiewu. Tradycyjne muzyczne korzenie tworzą układ scalony z komputerową partyturą, generując nową przestrzeń dźwiękową, gdzie ekspresja słowa "ludu" nabiera wyrazistej wymowy. Muzycy wykorzystują ludowe melodie, pochodzące z polskich Kurpiów i zasłyszane od bułgarskich Szopów. Stosują tradycyjne techniki śpiewu gardłowego z Tuvy oraz joik ludu Sami. Oryginalne melodie są także inspiracją do własnych poszukiwań twórczych i instrumentalnej improwizacji. Muzyka elektroniczna łączy w sobie między innymi brzmienia electro, dub oraz drum&bass.

Trebunie Tutki, Góralsko siłaTREBUNIE - TUTKI GÓRALSKA SIŁA
Firma Fonograficzna "Folk" Bogdan Lenda / Grudzień 2006
Kompozycje Krzysztofa Trebuni-Tutki inspirowane muzyką górali polskich i karpackich. Na płycie można usłyszeć muzykę podhalańską, która wraz z pełnymi emocji tekstami odnosi się zarówno do tradycji jak i współczesności.




Jaromi, Polski Blues StandardsJAROMI (Jarosław Drażewski) POLSKI BLUES STANDARDS
wyd. Flower Records; dystr. Rockers Publishing / Kwiecień 2006
Wokalista zespołu Blues Flowers - tym razem solo, w zestawie standardów polskiego bluesa. Na płycie znajdziemy kompozycje m.in. T. Nalepy, W. Skowrońskiego, I. Dudka, R. Skibińskiego, Z. Namysłowskiego i tradycyjne piosenki ludowe. Nominacja do Fryderyka 2006 w kategorii Album Roku Etno/Folk.



Jorgos Skolias, Bronek Duży -Skolias DużyJORGOS SKOLIAS, BRONEK DUŻY SKOLIAS DUŻY
wyd. Zezivony Records; dystr. Rogaczewski / Grudzień 2006
Współczesna muzyka świata, wyrafinowana i wysmakowana w niecodziennym duecie: głos ludzki i puzon. Wrażliwość, talent, poczucie humoru, nieprzeciętne umiejętności i opanowanie warsztatu - te cechy obu muzyków złożyły się na niesamowitą płytę, nieco eklektyczną ale pełną ekspresji i emocji.



Paweł Leszkowski & DNA, Szepty z dalekich stronPAWEŁ LESZOSKI & DNASZEPTY Z DALEKICH STRON
Agencja Artystyczna MTJ / Sierpień 2006
Muzyka inspirowana folkiem amerykańskim. Teksty zdecydowanie autorskie, nawiązujące do ludowych tematów. W warstwie brzmieniowej dają o sobie znać fascynacje folkiem irlandzkim, zwłaszcza poprzez zamiłowanie grupy do stylistyki balladowej.



The Globtrotters, Both SidesTHE GLOBETROTTERS BOTH SIDES
wyd. The Globe records; dystr. Sony Music Polska / Maj 2006
Nowocześnie zaaranżowana i współcześnie brzmiąca muzyka świata z elementami fusion, jazzu, bluesa. Mocno ekspresyjne i gęste pulsacje rytmiczne, nawiązujących do struktur funkowych, afrykańskich, jazzowych, bądź to sonorystycznych a nawet rockowych. Kompozycje Bernarda Maselego, Petera Gabriela oraz Jimmiego Hendrixa.



Transkapela, Over The VillageTRANSKAPELA OVER THE VILLAGE
wyd. Ferment Sp. z o.o. / Październik 2006
Po raz kolejny sięgnęliśmy do korzeni muzyki karpackiej, by raz jeszcze poszukać śladów świetności dawnych wiejskich klezmerów i muzykantów. Muzyczna przechadzka wioskową drogą jest próbą doświadczania prawdy o czasie minionym, nie przez rozumowanie ale intuicyjnie, poprzez dotykanie istniejącego dźwięku, melodii.



Jarek Adamów i sami Swoi, expedition to the Lost World, part I - WinterJAREK ADAMÓW I SAMI SWOI EXPEDITION TO THE LOST WORLD, PART I - WINTER
wyd. Folken Music Exlibris / Wrzesień 2006
Tradycyjne pieśni w tradycyjnym i autorskim opracowaniu z powiatu hrubieszowskiego i ziemi wołyńskiej - bezmiernej i majestatycznej. Surowe połączenia głosów i minimalnego tła muzycznego. Dostaliśmy część pierwszą. Czy jest szansa, że eksploracje Jarka Adamowa nie skończą się na zimie?